torstai 19. kesäkuuta 2014

New York, New York

Tiistaiaamuna suuntasimme aamutoimien jälkeen läheiseen dineriin perinteiselle amerikkalaishenkiselle aamiaiselle. Lautaselta löytyi mm. munakasta ja toastia. Kahvia joimme suurista kupeista, joita tarjoilija kävi jatkuvasti täyttämässä. Keskustelun aiheena oli esim. Suomessa viimeyönä satanut lumi. Ihan melkein harmitti kaikkien puolesta.

Aamiaisen jälkeen metsästimme hetken metroasemaa joka lopulta löytyi hieman kauempaa. Se ei ollut lähimpänä hotelliamme oleva, mutta oli eka mikä vastaan sattui. Ostimme tunnelin automaatista subway cardin, johon latasimme riittävästi valuuttaa muutaman päivän vierailua varten.

Jäimme 77th Streetin pysäkillä ja kävelimme muutaman korttelin matkan Central Parkiin. Puistosta löysimme pienen aurinkoisen nyppylän, johon levittäydyimme nauttimaan kuumasta kesäpäivästä. Lämpöasteet ovat täällä olleen +30 hujakoilla ja kieltämättä hieman on suomipoikaa välillä hikoiluttanut! Puiston kahvilasta napatut pehmikset ja kojun mehujääpuikot toivat hetkellistä helpotusta oloon. Central Park on kyllä juuri sellainen, mitä New Yorkin keskuspuiston kuvitteli olevan: linnut lauloivat, paikalliset itsestään huolta pitävät ihmiset lenkkeilivät, nurmikolla pidettiin lasten synttäreitä koristeita säästelemättä, turistit ruokkivat lintuja lammella ja paikallinen kylähullu ajeli pyörällä suuri kaiutin mukanaan josta "Frankie boy" tulvi eetteriin. Tietenkin poliisi- ja paloautojen säestäessä tätä kaikkea. Ympäröivä kaupunki unohtui hetkellisesti paikoissa, joissa pilvenpiirtäjät eivät näkyneet puiden yllä. Lämmin suositus tältä porukalta!

Parin tunnin puistomöllöttelyn jälkeen päätimme lähteä Broadwaytä alaspäin ja katsastaa shoppailutarjontaa. Kauppoja oli jos jonkilaisia ja etenkin Elli teki löytöjä melko kovalla prosentilla. Minä ostin farkut Levi's-kaupasta seuraavan päivän Broadway-musikaalia varten - ettei periferian turret erotu pahasti tyylikkäästä joukosta. Tämä pelko osoittautui myöhemmin täysin turhaksi, mutta onpahan ainakin uudet stylet farkut!

Illalla saavuimme hotellille hetkeksi hengähtämään ja miettimään illalliskohdetta. Päätimme syödä sushia ja paikaksi valitsimme Umi Sushin East 31st Streetillä. Paikka oli pieni ja jouduimme odottelemaan vartin ennenkuin pöytä vapautui. Pöytämme sijaitsi ravintolan takapihaterassilla ja jo minuutin istuskelun jälkeen halusimme toisen pöydän. Viereisellä takapihalla oli venäläinen jalkapallosta humaltunut bileporukka (ja sähkörummut!?) joista lähti melkoinen mekkala ja taivaalta sateli pullonkorkkeja. Saimme pöydän sisältä muutamassa minuutissa. Otin Ellin kanssa "sushi&sashimi plate for two", Janne ja Jutta ottivat erilaisia vegerolleja maisteltaviksi. Pakko hehkuttaa, oli muuten loistavaa sushia! Ja sitä oli niinkin riittävästi, ettei kukaan pystynyt syömään viimeistä palaa. Complimentary-jälkkärit lävähtivät vielä pöytään ja maksun jälkeen vyöryimme takaisin hotellille. Uni tuli arviolta noin sekunnissa.

Keskiviikkona heräsimme vasta klo 9 jälkeen, vaikka kellot olivat soineet kahdeksalta. Uni maistui aikaeron ja eilisen pitkän kävelyrupeaman vastapainoksi. Täällä käytämme korvatulppia ja silmälappuja nukkuaksemme paremmin - kaupunki kuin ei koskaan nuku ja liikenteen äänet saattavat keskeyttää unen. Päivä alkoi T&E nähtävyyskierroksella, jonka aikana J&J kävivät salilla. Kävimme kaikki hakemassa aamiaisen hotellin vastapäisestä bagel-paikasta - jättebra!!!

Hyppäsin Ellin kanssa metroon 23rd Streetillä ja tiputtelimme City Hallin pysäkille Manhattanin eteläpäätyyn. Kävelimme Ground Zerolle katsastamaan 9/11 muistomerkin. Teos oli vaikuttava ja hetken seurasimme sen virtaavaa vettä sekä katsastimme uhrien nimiä, jotka oli kaiverrettu muistomerkin paksuun teräkseen.

Tarkoitus oli tämän jälkeen kävellä vielä rannalle asti ja nähdä vapauden patsas kaukaa, mutta erittäin kuuma sää ja rajoitettu aika ajoi kuitenkin meidät viereisen Century 21-ostoskeskuksen ilmastoinnin huomaan. 25 minuutissa olin käynyt kassalla ja käsissäni oli kaksi säkkiä ostoksia. Elli tuli muutaman minuutin perässä yhden kassillisen kanssa. Tehokasta toimintaa!

Näimme porukalla hotellilla yhdeltä, tuntia ennen Leijonakuningas-musikaalin alkua Broadwayllä. Olimme ostaneet liput jo kuukausia etukäteen (86e/kpl) varmistaaksemme pääsyn näytökseen meille sopivana ajankohtana. Metro vei meidät Times Squarelle, ihan teatterin viereen juuri kahdeksi.

Ostimme yläkerran tiskiltä kaikille juomat esitystä varten. Juomat olivat terästettyjä teeman mukaisia tarjoiltuna hienoissa Leijonakuningas mukeissa. Oma valintani oli rommipitoinen "Hakuna Matata".

Esitys oli huikea! Monen kohtauksen toteutus oli mietityttänyt meitä etukäteen, mutta esitys ylitti odotukset täysin! Kovan luokan ammattilaisia hommissa Broadwayllä.

Esityksen jälkeen vierailimme taas muutamassa kaupassa ja kävelimme pikkuhiljaa kohti Madison Square Parkia, jossa Nicole Atkins esittäisi ilmaiskonsertin seitsemältä.

Haimme puiston nurkilta kaupasta pientä evästä ja istahdimme nurmikolle nauttimaan musiikista.

Keikan jälkeen ajattelimme napata burgerit viereisestä ShakeShack-ravintolasta, jota väitetään kaupungin parhaaksi. Jonoa oli kuitenkin arviolta tunnin verran, joten päätimme lykätä burgerit tuonnemmas ja menimme hotellin kautta pizzalle Pizza Pubiin parin korttelin päähän. Ei huono ratkaisu ollenkaan!

Pizza oli hyvä tapa päättää päivä ja siirtyä hotellille nukkumaan. "If you can make it here, you can make it anywhere" on kuvaava lause New Yorkissa nukkumisesta.