tiistai 17. kesäkuuta 2014

"Let's go!!"

Kuukauden pituinen USA:n matkamme alkoi 16.6.2014, kun British Airwaysin lentokone nousi ilmaan sateisessa ja viileässä Helsingissä klo 17. Kieltämättä pientä jännitystä oli Jenkkien ensikertalaisella ilmassa, kun varmuus kaiken maailman ylimääräisistä ESTA- ja APIS-viisumihommeleista puuttui ja pakkaaminenkin oli tullut hoidettua jokseenkin vasurilla. Oliko kaikki tarvittava mukana? Se jää nähtäväksi.

Välilasku oli Lontoossa, jossa meillä oli reilu tunti aikaa vaihtaa konetta. Ehdimme sopivasti napata kentältä pientä välipalaa ja vaikka Jutta joutuikin portilla tarkistajien satunnaisen kuumotustarkastuksen kohteeksi, ei kiirettä päässyt syntymään missään välissä. Lensimme New Yorkiin Virgin Atlanticin lennolla, koneena Airbus 330. Virginille annan arvosanaksi kiitettävän hyvästä palvelusta, jopa syötäväksi yltäneestä lentoruuasta ja pienistä mukavuuksista, joilla asiakkaita muistettiin. Ainoa miinus tulee matkustamon ehkä liiankin tehokkaasta ilmastoinnista, mutta jokaisen penkille jaetut viltit pelastivat tilanteen. Itsehän lomamatkalle lähteneenä en ole edes pakannut mukaan pitkiä housuja saati mitään pitkähihaisia paitoja! Lennon puolessa välissä Atlantin yllä koettiin kovaa turbulenssia ja joku matkustajista intoutui jopa kiljumaan pahimmissa töyssyissä. Pientä jännitystä pitää pitkillä matkoilla ollakin ettei käy aika pitkäksi. Tästä kuitenkin selvittiin ja saavuimme New Yorkiin saman vuorokauden puolella klo 23.

Jannen tai Jutan ottama maisemakuva n. 10km korkeudesta Atlantin yllä.

Heti laukut saatuamme ja aulaan päästyämme joku herra nappasi seurueemme sivuun ja tarjosi taksikyytiä keskustaan. Seurasimme häntä ulos, mutta ulkona taksijonot ohitettuamme ja asiakasparkkipaikalle saapuessamme päätimme kuitenkin ystävällisesti kieltäytyä kaverin tarjouksesta ja luottaa ihan niihin tv:stä tuttuihin keltaisiin takseihin. Palasimme jonottamaan taksia ja hetken päästä kyyti oli jo tarjolla. Matka keskustaan kesti odotettua kauemmin, kun tietyöt estivät suorimman reitin monessakin kohtaa. Perille päästiin alle tunnissa anyway ja hintaa taksille tuli lopulta $58 + juomarahat.

Hotellinamme on seuraavat neljä yötä Carlton Arms Hotel 25th Streetillä. Hotelli sijaitsee vain parin korttelin päässä Madison Square Gardenista. Janne ja Jutta ovat asuneet täällä aiemminkin opiskelijareissullaan ja todenneet hinta-laatusuhteen olevan kunnossa.

Näkymää hotellin palotikastasanteelta.

Kirjoitan tätä blogipostausta nyt ensimmäisen Nykipäivän aamuna. Olen ensimmäinen hereillä ja alle tunnin päästä (klo 8 paikallista aikaa) viimeistään heräävät muutkin. Suunnitelmissa meillä on ihan ensiksi lähteä katsastamaan Central Park. We'll keep you posted!